..:: ELIXIR | Gry Fabularne(RPG) | Gry Komputerowe(cRPG) | Fantastyka | Forum | Twoje Menu Ustawienia
logo logo logo
grafika grafika
grafika grafika grafika
   » Menu

   Szukaj


>NASZE STRONY
 MAIN
:: Strona Główna
:: Forum
:: Chat
:: Blogi

 GRY FABULARNE
:: Almanach RPG
:: Neuroshima
:: Hard HEX
:: Monastyr
:: Warhammer
:: Wampir
:: D&D
:: Cyberpunk2020
:: Earthdawn
:: Starwars
:: Arkona

 GRY cRPG
:: NWN
:: Baldurs Gate
:: Torment
:: Morrowind
:: Diablo

 FANTASTYKA
:: Literatura
:: Tolkien
:: Manga & Anime
:: Galeria

 PROJEKTY
:: Elcards
:: Chicago

   Statystyki
userzy w serwisie:
gości w serwisie: 0

No to gramy - Play by chat



Wstępnie

Play By Chat (PBCH) jak sama nazwa wskazuje jest formą grania w RPG odbywającą się przez czata. Zarówno gracze jak i MG poprzez polchata/wp/interie/gg/irc (do wyboru do koloru) spotykają się. Z reguły wybierane/tworzone są pokoje puste bądź prywatne (dostępne tylko dla wybranych), by nikt obcy nie przeszkadzał na sesji. Wtedy gracze mogą się w pełni skupić na sesji i nikt ich nie rozprasza.
PBCH różni się bardzo od tradycyjnego RPG. Przypomina on formą PBEM, gdzie o wczuciu decyduje odpowiednio użyte słownictwo i pokazane zachowania. Nie odgrywa się postaci jak aktor, lecz opisuje się ją jak to bywa w książkach. Za to w przeciwieństwie do PBEM'ow gra jest interaktywna i gracz na bieżąco uczestniczy w sesji (jak w tradycyjnym RPG). Aby udoskonalić rozgrywkę zastosowano parę umownych zasad. Wypisze te, które najbardziej przyjęły się w mojej grupie.
1. Tylko grający mogą się odzywać (Osoby, które nie grają swoimi komentarzami, dowcipami itp. mogą bardzo przeszkadzać MG i graczom)
2. Każdy stosuje inny kolor (bądź pogrubienie/kursywę), aby wzrokowo można było szybko rozróżnić słowa poszczególnych osób
3. Rozróżnianie słów postaci, gracza i komentarzy poza sesją:
Gracz akcje swojej postaci opisuje zwykłym tekstem
Słowa mówione przez postać zamieszcza się w cudzysłowu bądź pisze się je od myślnika ("", -)
Komentarze poza sesją pisze się w nawiasach <>
Opis emocji, szczegółów pisze się w nawiasach ()
Tradycyjnie duże litery oznaczają krzyk, a minki:),:( ... również są stosowane.
Można też podkreślić dane słowo w dialogu (tak jakby dana osoba je silniej wymawiała) np. "Wszystkie elfy >są< dobre", lecz tutaj nie ma szczególnie przyjętego wzorca znaków np. "Wszystkie elfy są dobre" (z naciskiem na "są").
Np.

MG: Bernon dostrzegasz niewielka chatkę miedzy drzewami
Bernon_Terdengreg: "Ej, Merwin spójrz, tam coś chyba jest" (wyraźnie podekscytowany) wskazuje palcem chatkę
Merwin: "Hem?" Patrzę tam gdzie wskazał Bernon
MG: Merwin również dostrzegasz chatkę, wygląda jak domek leśniczego: niewielki, drewniany, z jednym oknem od waszej strony, oraz z narąbanym drewnem ułożonym przy ścianie.

4. Dla ułatwienia w większości postać nazywa się tak samo jak brzmi nick kierującego nią gracza, (choć nie jest to regułą)
5. MG dla ułatwienia może stosować bota (zawierajęcego kości, gotowe już opisy, wypraszający osoby nie uczestniczące w grze itp.)
6. Niektórzy MG wchodzą nowymi nick'ami jako BN'i. Dzięki temu wyraźniej widać, który BN, co mówi i MG nie musi za każdym razem pisać kto to powiedział.
7. Nie cała sesja odbywa się na widoku wszystkich. Często zdarza się tak, ze część opisu wysyłane jest na prv (jako prywatna wiadomość/szept widoczny tylko dla odbiorcy). W łatwy sposób zastępuje to szeptanie MG z graczem, czy wychodzenie z pokoju z sesji w realu. I pozostaje całkowicie niewidoczne dla reszty uczestników gry, a dzięki temu akcje indywidualne są naprawdę tajne.

Plusy PBCH

Podstawowym plusem jest to, że przez czata można uzyskać dostęp do bardzo dużej ilości graczy i MG. Co jest dobrym rozwiązaniem dla erpegowców, którzy nie mają możliwości zagarnia w realu z powodu braku chętnych, co często się zdarza w małych miejscowościach. Duży wybór MG i graczy pozwala trafić na nasz ulubiony sposób gry oraz zagrać w systemy, które lubimy. Nawet te cieszące się mniejsza popularnością są w miarę często spotykane.
Na sesje można umówić się w bardziej dostępnych terminach, ponieważ nie trzeba szczególnych przygotowań, aby rozpocząć rozgrywkę. Nie trzeba nigdzie jechać, sprzątać przed i po sesji, przygotowywać jedzenie, dbać o wystrój miejsca, o spokój itp. Można sobie spokojnie usiąść przed komputerem w dowolnym stroju, bez makijażu (dziewczyny) i z bałaganem w pokoju.. Umówić się na sesje jest tez łatwiej. Dla młodszych graczy nie ma problemu z puszczaniem "po nocy do tej bandy". Łatwiej jest sobie zarezerwować chwile czasu, gdy nie traci się go na przygotowania i dojazd. Można załapać się na sesje nie planowaną. Często ktoś gra, lub chce poprowadzić, a w większości jedynym warunkiem uczestnictwa jest sama obecność na sesji. Dla tych, którzy narzekają na swoich graczy/MG PBCH jest sposobem na poznanie nowych. Nie trzeba ani dawać ogłoszeń, ani iść do klubu/sklepu RPG, wystarczy wejść na czata o tej tematyce a już można spotkać dużo interesujących ludzi. To, ze grający nie widzą siebie nawzajem jest też po części zaletą. Dzięki temu łatwiej sobie wyobrazić postać, nie mając przed sobą twarzy gracz i nie słysząc jego tonu głosu. Jest to wielce pomocne, jeżeli chcemy grac postaciami bardzo się od nas różniącymi. Niestety bywa tak ze nasz wygląd, ubranie, głos narzuca mylne wyobrażenie innym naszej postaci. Nie widząc się nawzajem można pozwolić sobie na większą swobodę w doborze postaci, np. bez skrępowania zagrać płcią przeciwną a innym nie będzie przeszkadzać zbyt męski/damski ton głosu i wygląd. MG łatwiej też wprowadzić wątek erotyczny. W realu bywa tak, ze nieatrakcyjny wygląd drugiej osoby, czy fakt, ze BN'ki są odgrywane przez MG-faceta bardzo przeszkadza. Przez czata nie widzisz swojego kolegi, nie słyszysz jego głosu, nic ci nie przeszkadza wyobrazić sobie dana sytuacje tak jak powinna ona wyglądać. PBCH jest również pomocny dla osób nieśmiałych. Dzięki temu ze nie spotykają się z innymi osobiście czują się bardziej anonimowo, a więc nie są tak skrępowani. Większa swobodna, lepsze samopoczucie oznaczają dobrą zabawę. Kolejnym plusem jest to, że nie widać co w tej chwili robi osoba po tej drugiej stronie monitora. MG ma czas przeglądnąć notatki w poszukiwaniu zapomnianego imienia, a widok jego zmieszanej twarzy nie dociera do graczy. Ma się więcej czasu na podejmowanie decyzji. Zwykle jest to różnica kilku sekund, ale bywa ona zbawienna. Można przeczytać to co się wyśle i poprawić źle brzmiące słowo, a przeto uniknąć "kfiatków". Kolejnym plusem jest wspominania już wcześniej rozmowa na prv. O ile szeptanie na ucho, czy wychodzenie z pokoju jest w realu widoczne, to na czacie może być całkowicie ukryte. Nie ma tez problemu szybko zmienić okienka, gdy w realu z wyjściem z pokoju jest. Dzięki temu gracz może spokojnie się o coś MG zapytać. MG może podać inny opis danego miejsca jakiemuś graczu co pozwala nadal bardziej indywidualnego rysu każdej postaci. Co więcej możliwe jest rozegranie tak konfliktów miedzy graczami, aby gracz nie znał działań tej drugiej strony, a nawet nie był świadom faktu ich zaistnienia. Umożliwia to nowy rodzaj sesji, zawierających konflikt graczy lub nawet polegających na nim, bo rzadko BN jest tak interesujący, barwny i indywidualny jak postać gracza. Ostatnim wymienionym przeze mnie plusem będzie stwarzanie klimatu dostosowanego dla tylko jednej osoby. Gracz/MG może puścić taka muzykę jaką sam uważa za dobra do walki/sielanki/mistyczną itp. Nie pojawiają się przez to sytuacji sporne przeciwników metalu/hh itp. Podobnie z świecami, kadzidełkami itd. Jeżeli gracza coś dekoncentruje to nie musi puszczać żadnej muzyki, czy zapalać świec nie zabraniając tego innym

Minusy PBCH

Najbardziej irytującą przeszkodą jest wolne tempo gry. Wiadomo, że szybciej się mówi i słucha, niż pisze i czyta. Przez to cześć sesji wręcz się ślimaczy, szczególnie, gdy MG ma za dużą grupę graczy. Aby uniknąć uniemożliwiającego grę tempa następuje konieczność stosowania ogólników, skrótów itp. A na tym cierpi opis. Co z kolei może nie tylko zaprzepaścić klimat, ale też stworzyć chaos. Jak wiadomo na czacie nie można się zagłuszyć, wiec aby tego uniknąć trzeba zawsze bacznie obserwować słowa MG. Drugim wielkim minusem, zrażającym rpg'owców do tej formy rozgrywki jest właśnie brak widzenia siebie nawzajem. Nie ma gestykulacji, mimiki, zmieniającego się tonu głosu. Można to tylko napisać, co powoduje pewną sztuczności, a i tak nie zastąpi prawdziwego wrażenia np. krzyku. Kolejną wadą braku kontaktu rzeczywistego jest niemożliwość pokazania graczom szybko i sprawnie planów, szkiców sytuacyjnych, zademonstrowania czegoś itp. i omówienia tego. W realu zajmie to 5 minut, na czacie opisanie tego co można zobaczyć na kartce 30. Kolejną wadą jest to ze Mg nie może nadzorować graczy. Mogą oni słychać nie pasującej muzyki, nie mieć spokoju na sesji, wcinać kanapki, lub przeglądać w miedzy czasie strony www. Tymi zabiegami sami sobie psują zabawę, ale niestety poczęci tez innym, bo brak skupienia na sesji widać. Ostatnim, lecz ważnym minusem jest brak rzeczywistego kontaktu z ludźmi. RPG jest przecież rozrywką grupową, sposobem na miłe spędzenia czasu w gronie przyjaciół.

Parę słów na koniec
Mam nadzieje, że udało mi się opisać to w miarę obiektywnie. Podsumowując PBCH polecam osobą nie mającym z kim grać w realu, bądź nie będącym zadowolonym z obecnej grupy. Nie da się ukryć, że PBCH różni się od tradycyjnych sesji, ale przy pozytywnym nastawieniu można z niego wykrzesać naprawdę wiele dobrej zabawy.

Życzę udanych sesji

Karax.
komentarz[16] |

Komentarze do "No to gramy - Play by chat"



Musisz być zalogowany aby móc oceniać.

   Sonda
Aktualnie nie jest prowadzona żadna ankieta.
Tutaj możesz zobaczyć stare ankiety.

   Top 10
   Gra paragrafo...
   100 POMYSŁÓW ...
   Średniowieczn...
   Wojownik na s...
   Seks i erotyk...
   Tworzenie Pos...
   Kobieta w fan...
   100 POWIEDZON...
   Sklepik z 100...
   Jak poderwać ...

   ShoutBox
Oferujemy spółki na sprzedaż - sprawdź u nas.
© 2000-2007 Elixir. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Designed by Kerm
Engine by Khazis Khull based on jPortal

Strona wygenerowana w 0.035169 sek. pg: