Szukaj |
>NASZE STRONY |
MAIN |
|
|
GRY FABULARNE |
|
|
GRY cRPG |
|
|
FANTASTYKA |
|
|
PROJEKTY |
|
|
|
|
Statystyki |
userzy w serwisie: gości w serwisie: 0 |
|
|
|
|
O charakterze postaci słów kilka
Charakter postaci jest elementem występującym niemal we wszystkich grach fabularnych. Odzwierciedla on stosunek postaci do otaczającego ją świata: do prawa, do innych ludzi itp. Niestety właściwość ta, z pozoru pożyteczna, staje się dla postaci niczym kajdany, ograniczając w znacznym stopniu jej możliwości - a przecież wiemy, że możliwości postaci w RPG są - a raczej powinny być - nieograniczone.
Zapytasz więc pewnie jak to się dzieje, hę? I nawet przyniosłeś mi wino? Ech, ta dzisiejsza młodzież...
Cóż, posłuchaj więc opowieści starego wyjadacza.
Najczęściej charakter określa się na początku gry. Nie opisuje się go zbyt szeroko - jedno, czasem dwa słowa wystarczą: postać jest neutralna dobra i tyle.
Od tej pory wszystko, co robi, jest neutralne dobre. Bohater postępuje zgodnie ze swoim charakterem. Powiesz pewnie, że tak być powinno, co? Niezupełnie... pamiętaj, że osobowość ludzka jest cechą niezwykle złożoną i nie można jej opisać dwoma słowami - choćbyś się okropnie wysilał.
No daj jeszcze trochę tego wina, moja opowieść dopiero się zaczęła.
Zastanów się, czy nasz neutralny dobry bohater długo wytrzyma postępując zgodnie ze swym charakterem. Zastanów się, po ilu sesjach graczowi zacznie się ten charakter nudzić. Po ilu gracz będzie musiał postępować wbrew swojej woli by zachować zgodność z charakterem swej postaci.
Zaczynasz coś rozumieć, nie?
Po kilku sesjach postępowanie zgodnie z charakterem zrobi się uciążliwe, bowiem może ono odpowiadać wyobrażeniu gracza w większości przypadków - ale nie we wszystkich. Zawsze zdarzy się wyjątek. Każda dobra postać może się wściec i w afekcie zabić niewinną osobę. Każda zła postać może się wzruszyć i oddać życie za przyjaciela. Bywa tak bardzo rzadko, ale bywa.
Muszę cię też przestrzec przed niektórymi, początkującymi Misiami Gry. Otóż gdy na takiego trafisz, twój charakter może ci ciążyć bardziej niż kiedykolwiek indziej. Grając dobrą postacią zadeklarujesz bowiem, że porywasz się z toporem na przyjaciela, a okrutny Miś powie ci: "Nie możesz się na to zdobyć", "Nie możesz, bo jesteś dobry". Błąd - możesz. To ty - jako gracz - decydujesz o tym, co zrobi twoja postać. Charakter nie ma prawa ograniczać twoich poczynań. On jest tylko wskazówką opisującą jak twoja postać postępuje. Zapamiętaj więc, że nie zawsze musisz postępować zgodnie ze swoim charakterem. Wytycza on bowiem ogólne postępowanie twojej postaci - a jak wiadomo, są przecież wyjątki.
Znajdzie się u ciebie jeszcze trochę wina? Cóż, jesteś dobrze zaopatrzony.
Cóż więc zrobić, by twoja postać nie postępowała sztywno, według zasad charakteru? Ano, przede wszystkim musisz wybrać postać, którą będziesz w stanie odegrać. Jeśli bowiem nie wczujesz się w rolę twojego bohatera, siłą rzeczy będziesz jego postępowanie opierał na schemacie. Jeśli zaś twoja postać jest przemyślana do najdrobniejszych szczegółów i potrafisz postawić się na jej miejscu i patrzeć na sytuację z jej punktu widzenia, nie będzie problemu z właściwym odegraniem charakteru.
Jak bowiem wiesz, nie należy wymyślać postaci podczas jej tworzenia. Bohater może zaistnieć tylko wtedy, gdy jest już ułożony w twojej głowie. Inaczej gra nim nie będzie miała sensu, ponieważ nie wczujesz się w jego rolę. Ale to już jest temat na osobny artykuł - "Jak odegrać postać?".
Z drugiej strony, musisz pamiętać, że postępowanie twojej postaci nie może zbyt często sprzeczać się z charakterem, który masz wpisany na karcie. Oczywiście, wyjątki są dozwolone. Ale nie może być ich więcej niż reguł (w ogóle powinny występować sporadycznie). Twoje postępowanie ma być bowiem rozszerzeniem tego, co masz ujęte w dwóch słowach na karcie postaci - innymi słowy, ma do niego pasować, lecz nie być idealnie na nim wzorowane. Każdy bohater ma bowiem swój niepowtarzalny charakter.
Zapytasz więc pewnie, po co to pole na karcie postaci. Nie lepiej byłoby po prostu pozbyć się go, lub, jeśli ma istnieć, to je rozszerzyć? Śpieszę z odpowiedzią. Na pewno nie warto się go pozbywać - RPG jest odgrywaniem ról, a nie tępą rąbaniną, dlatego na karcie postaci bezwzględnie musi się znaleźć informacja o usposobieniu naszego bohatera. Co do rozszerzania - to bardzo dobry pomysł, osobiście jestem za. Niestety niewielu autorów systemów decyduje się na taki krok... A zapewniam cię, że warto. I jeszcze jedna uwaga: podczas gry charakter powinien móc się zmieniać. Stare powiedzenie mówi, że "tylko krowa nie zmienia poglądów". Jeśli więc twój bohater nie należy do tej szlachetnej, mlekodajnej rasy, powinien zawsze mieć możliwość zmiany spojrzenia na świat. Inaczej po pewnym czasie twój charakter naprawdę zacznie ci okrutnie ciążyć - bowiem postać w RPG nie tylko zdobywa punkty doświadczenia i kupuje nowe, magiczne miecze, ale także ŻYJE. A podczas tego życia może zajść wiele wydarzeń, które mogą naszego bohatera całkowicie odmienić. Ech... W twoim bukłaku widać już dno. Zatem i ja zacznę powoli reasumować.
Zapamiętaj, że dwa słowa, to za mało, by odzwierciedlić charakter człowieka (lub innej myślącej istoty). Te dwa słowa powinny więc oddawać ogólny pogląd bohatera na życie od którego są wyjątki, lecz nie jest ich zbyt wiele. Charakter powinien pasować do wyobrażenia gracza o postaci i podlegać zmianie w każdym momencie. Ponadto przenigdy nie powinien ograniczać działań postaci, lub zmuszać ją do robienia czegokolwiek.
Tyle chciałem ci przekazać w tym wykładzie. Widzę, że nie masz już więcej wina - a szkoda, bo było dobre. Wiedz, że wiem dużo i mogę ci to przekazać... Oczywiście niezupełnie za darmo...
Ecthel. |
komentarz[10] | |
|
|
|
|
|
Komentarze do "O charakterze postaci w RPG" |
|
|
|
|
|
|
|
Sonda |
Aktualnie nie jest prowadzona żadna ankieta.
Tutaj możesz zobaczyć stare ankiety.
|
|
Top 10 |
ShoutBox |
|
|